„Arra
gondoltam, hogy egy olyan pasi kéne, akivel együtt vándorolnánk.
Mennénk egy lakóautóval, lenne gyerek és mennénk országból
országba, városból városba. A kultúrát ismerje meg a gyerek is
és így szerezzen tudást. Persze matekoznánk meg ilyesmi, de abból
is elég lenne az alap. Mert már bocsánat, de annyi hülyeséget
tanulnak az állami iskolában. Annyi hülyeséget kell a gyerekeknek
befogadni, amiből a végén alig használnak valamit az életben. Az
alap nagyon fontos és emellett inkább a világot ismerje meg. Nem
tankönyvekből. Hogy milyen emberek vannak.”
-
Mennyi idős vagy?
-
27 éves
-
Családi állapotod?
-
Szingli. Lehet ezt így mondani? Nem szeretem ezt a szót.
-
Nem szereted?
-
Nem. Nekem olyan furcsa, erős, vagy hogy is mondjam, karakán ez a
szó... szingli... nem szeretem. Egyedülálló? Azt sem szeretem,
vagy nem is tudom...
-
Más családi állapotra vágysz?
-
Nem, nem arról van szó. Egyszerűen csak szeretnék valami szebb
nevet találni erre az állapotra. Ezek a „szingli”,
„egyedülálló”, vagy szokták még mondani, hogy „nem vagyok
párkapcsolatban” kifejezések nekem mind kicsit szerencsétlenek.
-
Mit szólnál ahhoz, hogy „önálló”?
-
„Önálló”... na, ez szép, ez tetszik!
-
Hol élsz?
-
Budapesten.
-
Mindig is itt éltél?
-
Nem. Sepsiszentgyörgyön éltem, ott születtem és érettségi után
jöttem ide. Tíz éve vagyok Budapesten. De nem is, mert kilenc éve
vagyok itt, jövőre lesz a tíz éves jubileumom, amit megünnepelek.
-
Mivel foglalkozol?
-
Pedagógiai asszisztens vagyok. Ezt a kifejezést sem szeretem.
-
Nem?
-
Nem hát.
-
Miért nem?
-
Mert kicsit olyan „csicskás” neve van ennek a munkának. Nem egy
megfogható szakma ez nekem.
-
A gyakorlati munkában is úgy érzed, hogy „csicskás” vagy?
-
Igen, teljes mértékben.
-
Mit csinálsz pedagógiai asszisztensként?
-
Hát biztosan nem azt csinálom, amit kellene, hogy csináljak, azaz,
hogy segítsem a gyerekeket az osztályokban. Általában megkérnek
ilyen-olyan feladatokra. Például, hogy valamit vágjak ki,
farsangra mondjuk tíz bohócot, vagy készítsek gipszből ötven
darab álarcot... Ez az elején még nem volt gond, csak most kezdek
besokallni, mert úgy érzem, hogy nem tudok kibontakozni.
-
Az elején mondtad is, hogy nem azt csinálod, amit csinálnod
kellene. Ez azt jelenti, hogy másra vágysz?
-
Igen.
-
Mire?
-
Arra, hogy érezzem, hogy van értelme, hogy felkelek és tudjam azt,
hogy valami kikerekedik ebből a napból. Szeretném tudni, hogy az
eredmény az én munkám volt. Akár azt, hogy segítettem egy
gyereknek, hogy megtanulja a szorzótáblát, hogy egyre ügyesedik
és aztán továbbhaladunk...vagy valami, ami kézzel fogható és
amire a nap vagy akár tanév végén pontot tudok tenni. Mert hát
tíz bohócot bárki ki tud vágni, még a gyerek is, ha a kezébe
adják az ollót (ha merik a kezébe adni).
-
És akkor miért nem azt csinálod, amire vágysz?
-
Most szeretnék változtatni ezen, mert nagyon érzem, hogy valami
mást csinálnék. Igazából tavaly nyáron érett meg bennem,
amikor a nyolcadikos gyerekekkel készítettem egy előadást.
Bizonyossá vált, hogy képes vagyok olyat csinálni, ami a
gyerekeknek is jó, nekem is jó, és sokat tanulunk mind belőle.
Ott lett egy szakadék, mert rájöttem, hogy basszus, én ennél
többre is képes vagyok!
-
Mi volt ez az előadás?
-
Ez a nyolcadikosoknak volt az év végi darabja. Igazság szerint rám
passzolták ezt az osztályt. Kamaszodtak és a tanárok szerint nem
volt valami jó osztály. Közben egy zseniális osztály volt, a mai
napig tartom velük a kapcsolatot és imádom őket. Csak hát az
volt a gond, hogy nemigazán tudták őket kezelni. Ennek kapcsán
aztán még arra jöttem rá, hogy ha lehetne, akkor kamaszokkal
foglalkoznék. Nagyon érdekel a lelkiviláguk. Vajon hogy élnek?
Miért nem tudnak mozogni a térben, és miért húzza őket ennyire
a föld, és mi lehet az a dolog, amivel ki tudnám őket lendíteni?
Miért esnek át a ló másik oldalára, hogy isznak, vagy akár
drogoznak? Persze én is csináltam sok minden „nagyvilági”
dolgot kamaszkoromban, de azért még vissza kellene őket tartani
egy kicsit. Ez nagyon foglalkoztat mostanában. Hogy mi az, ami
hasznos, de érdekli és megmozgatja őket, ami nem a gép és
mindenféle kütyü? Most ebben akarok kicsit foglalatoskodni.
-
Ezzel kapcsolatban van valami konkrét terved?
-
Nincs, konkrét még nincs. Most egyelőre vagyunk kilencen ebből a
volt osztályból, akik minden pénteken, vagy amikor tudunk
összeülünk és ilyenkor én szeretek kérdezősködni. Hogy ha
lányokat kérdezek, akkor „Mi az a dolog fiúkon, a pián, és
telefon kütyükön kívül, ami érdekel titeket?”. Hát sokra
persze nem jutottam, mert mindig azt mondják, hogy semmi. De azért
én mégis szervezek kirándulást és jó látni, hogy azzal
kapcsolatban, hogy lelkesednek. Úgy látom, hogy inkább miattam
jönnek el, de ez nem biztos, hogy számukra jó. Lehet, hogy a nap
végére leszűrik a következtetést, amit kell nekik, de nem is
tudom. Már arra is gondoltam, hogy szervezek egy olvasóestet,
amikor kiadok egy könyvet, amelyet mindannyian elolvasunk és azt
megbeszéljük. Vagy eljárhatunk színházba bérlettel. Ez kicsit
amolyan kulturális együttlét lenne. Mert hát maguktól egyébként
nem nagyon mozdulnak ki otthonról.
-
Azt látod már, hogy a szakmádban miként fogsz előrelépni ahhoz,
hogy kitörjél a pedagógiai asszisztensi pozíciódból és velük,
a gyerekekkel tudjál foglalkozni?
-
Már nagyon sok volt a felajánlás waldorf iskolákból. Ám ott
csak elsőtől nyolcadikig tudom vinni az osztályokat. Ugyan hatodik
osztálytól elkezdenek kamaszodni, de az még mindig nem az a kor,
ami igazán közel áll hozzám. Nekem inkább a nyolcadik,
kilencedik, tizedik osztályos kor lenne jó. De ahhoz meg ugye kell
egy diploma.
-
És az neked nincs?
-
Nekem nincs. Az államilag elismert diplomám hiányzik, csak a
waldorf van. Ha emellett meglenne az államilag elismert diplomám,
akkor mehetnék waldof gimnáziumba tanítani. Mondjuk nagy álmom az
AKG lenne, de a Regionális Waldorf Gimnázium is nagyon tetszik. Úgy
érzem, hogy ez lenne az én világom.
-
Akkor mi akadályoz benne, hogy meglegyen az államilag elismert
diplomád?
-
Igazság szerint már egyszer elhatároztam magam és el is indultam
az úton, de elvették a kedvemet az egyetemmel kapcsolatosan. Az
ELTE-n indult egy szak, amely felvette a waldorfot és csak két évet
kellene végigcsinálnom, de erről például egy barátnőm is
mondta, hogy ő sem bírja. Azt beszéltük vele, hogy a waldorf
főiskola után egy ilyen beszűkült és túlzottan karakán
egyetemet egyszerűen nem tudunk lenyelni. Nem
lehet elfogadni, hogy a tanári tisztelet nem azt jelenti, hogy
emberséges tisztelet, hanem tekintélyt sugalló tisztelet, ami már
nem is annyira tisztelet, hiszen ő mindig megmondja a tutit, nekem
pedig be kell magolnom, amit ő mond.
-
Azt jobban viselnéd, ha egy egyetemi tanár nem annyira felettes
lenne, hanem inkább egy vezető, irányt mutató?
-
Igen, abszolút. És tudjak vele beszélni, fel tudjam tenni a
kérdéseimet, amire ő válaszol és nem csak kiadja az utasítást,
hogy tanuljam meg. Miközben úgy érzem, hogy nem érdekli, hogy ki
és milyen vagyok.
-
Ez okozza számodra azt a nehézséget, ami miatt nem vágsz bele
ebbe a két éves képzésbe?
-
Most egyszerűen azt érzem, hogy nem megy. Hiába mondják, hogy
nyeljem le ezeket a dolgokat, azt érzem, hogy a lelkemnek rossz és
betegít. Nem tudom pontosan ezt elmagyarázni. Egyfajta szorongást
okoz nekem ez az egész. Emiatt nem jó kedvvel megyek, nem jó
kedvvel olvasok el könyveket, feladatokat, amiket ajánlanak. És
közben folyamatosan azt érzem, hogy ez így időpazarlás.
-
Mindig waldorf iskolába jártál?
-
Elsőtől nyolcadikig Sepsiszentgyörgyön jártam a waldorf
iskolába. Aztán a képzőművészeti gimnáziumot végeztem ott
Szentgyörgyön.
-
Az a gimnázium nem jelentett akkora kontrasztot a waldorf után,
mint most az állami egyetem?
-
Neeeem! Pontosabban kontraszt volt, de nagyon szerettem. Egyrészt
azért, mert volt egy légkör a waldorfban, amiből hirtelen egy
egészen másba kerültem és akkor úgy éreztem, hogy picit
szabadabbá váltam. Más környezet volt, amit élveztem. Tetszett
az, hogy naplót hoz be a tanár és lecsapja az asztalra, vagy
például, hogy álljak fel felelni. És akkor ez vicces volt nekem
(„Most mit kell csinálnom?”).
-
Ott nem érezted, hogy ez rossz?
-
Ott nem! Sőt, inkább vicces volt és nagyon jól át tudtam lépni
ezeken.
-
Most akkor miért okoz gondot?
-
Nem tudom. Tényleg nem. Talán mert akkor kamasz voltam és minden
olyan vidám volt, minden olyan könnyedén ment. Nekem az volt
életem legszebb négy éve. Meg ugye az művészeti suli volt és
sokkal elfogadóbbak voltak. Ott azért kibontakozhattunk, nem vágtak
a fejünkhöz, ha valami nem úgy ment, ahogy kellett volna. Meg én
is sokkal nagyobb nyitottsággal voltam, mint az állami iskolákból
jött osztálytársaim. Így aztán érdekes voltam a tanároknak is,
hogy mi ez a tudás, mi ez az érdeklődés, amit én ott
produkáltam. Abban a négy évben nagyon szépen elfogadtam a
rendszert, meg a rendszer is engem. Ha én furcsán jelentettem az
óra elején, abból nem volt gond, elfogadtak, ahogy voltam.
-
Ha lesz gyermeked, ő is waldorfba fog járni?
-
Most már úgy érzem, hogy igen. Ezt tavaly kérdezték tőlem,
amikor bekerültem az állami iskolába, és akkor azt mondtam, hogy
nem, mert nekem akkor még annyira tetszett ez az egész rendszer.
Akkor még megvolt bennem az a nyitottság, mint amikor a gimibe
bekerültem. Az elején tetszett, hogy rend van, fegyelem...,de most
már tudom, hogy neeeem! Semmiképp! Sőt, ha tehetném, nem is
íratnám be iskolába. Komolyan. Arra gondoltam, hogy egy olyan
pasi kéne, akivel együtt vándorolnánk. Mennénk egy lakóautóval,
lenne gyerek és mennénk országból országba, városból városba.
A kultúrát ismerje meg a gyerek is és így szerezzen tudást.
Persze matekoznánk meg ilyesmi, de abból is elég lenne az alap.
Mert már bocsánat, de annyi hülyeséget tanulnak az állami
iskolában. Annyi hülyeséget kell a gyerekeknek befogadni, amiből
a végén alig használnak valamit az életben. Az alap nagyon fontos
és emellett inkább a világot ismerje meg. Nem tankönyvekből.
Hogy milyen emberek vannak. Nekem például olyan furcsa, hogy
nem vagyunk egymással emberségesek, nincsenek kapcsolódási
pontok, vagy félünk... Szóval nekem egy ilyen álmom is van. Ha
utamba kerül egy ilyen „vándorlós pasi”...
Persze
én két véglet vagyok. Kicsit azt is el tudom képzelni, hogy
otthon vagyok és főzőcskézek... na, azt talán nem... van ez a
vándor énem, hogy mennék és felfedezném a világot. Én nagyon
kíváncsi természet vagyok. Szeretek öreg bácsikkal és nénikkel
beszélgetni arról, hogy nekik milyen volt az életük. Imádom ezt.
Napokig tudnám hallgatni a történeteiket a szerelmükről, vagy
hogyan csókolta meg a Jánoska, meg ilyenek. És akkor ott van a
másik énem, amelyik kicsit poroszosabb, vagy legalábbis bele tudok
abba is illeszkedni. Közben meg van a bizonytalanság, ami nagy
akadály.
- És az micsoda?
- És az micsoda?
-
Hát pont ez. Hogy a vágy megvan bennem, hogy utazzak, de egyedül
nem mernék elmenni. Sok olyan barátom van, aki egyet gondol, felül
a repülőre és már ott is van egy másik országban és boldog.
Na, ezt én nem bírnám.
-
Kell a biztos pont?
-
Nagyon.
-
És amikor eljöttél Sepsiszentgyörgyről?
-
Óh, akkor egy évig nem is járkáltam Budapesten, nem is nagyon
tudtam, hogy milyen a város. Én egy évet halasztottam, mert a
Képzőre jelentkeztem, de oda nem vettek fel, és aztán utamba
került a waldorf tanárképzés. Ez egy biztos pontnak tűnt, ezért
egy évre rá megpróbáltam azt. Na, és akkor ezalatt az egy év
alatt nem is nagyon mozdultam ki a házból. Újpest központban
laktam. A boltba lementem, de városban nem járkáltam ám.
-
Miért jöttél el Sepsiszentgyörgyről?
-
Mert nem nagyon tudtam románul és nem is szerettem. Ez nehézséget
okozott. Illetve nekem már gyerek korom óta ez volt a tervem.
Még nem is tudtam, hol van Budapest, de már azt játszottam, hogy
itt élek és van hat gyerekem és Piroska néni vagyok. Ilyenkor
mindig egy parókát tettem a fejemre és az édesanyám már tudta,
hogy én Budapestről jövök és Piroska vagyok. Kérdezte tőlem,
hogy hol vannak a gyerekek, mire mondtam, hogy Budapesten. „És a
férjed?” „Hát Budapesten.” Pedig nem is tudtam, hogy az hol
van, a családból sem nagyon járt ki senki. Emiatt ez egy nagyon
érdekes kötődés. Itt érzem magam igazából otthon. Ha
visszamegyek, már olyan furcsa ott minden.
-
A családod ott maradt?
-
Igen. Édesanya és a testvérem. Édesapám meghalt négy éves
koromban.
-
Mire vagy a legbüszkébb?
-
Igazán erre a tavalyi előadásra vagyok büszke.
-
Mit adtatok elő?
-
A Patak utca nyolcat. Ez egy írott darab. Azt hiszem senki nem érti
igazán, hogy miért vagyok erre a legbüszkébb. Nagyon sok mindenen
kellett végigmennem a gyerekekkel, akikkel nyolc évig alig
csináltak valamit a tanárok. Plusz még a tanárokkal is
megbirkóztam, mert persze ilyenkor előjön az irigység és
hasonlók. Ez a négy hónap, amíg mindezt végigvittem a
gyerekekkel egy kínszenvedés volt. Volt olyan gyerek, aki nyolc év
alatt nem beszélt annyit, mint az előadás alatt. Kicsit autista
volt. Az előadásban meg olyat pirított, hogy csak néztek a
tanárok, hogy „Nem hiszem el! Ennyit tud ez a gyerek?” Ha jól
emlékszem, huszonnyolcan voltak összesen a gyerekek, őket kellett
megmozgatni. És jó volt látni, hogy ezt kihoztam belőlük azzal,
hogy emberséges voltam velük. Nem utasítottam, hogy leülsz kicsi
fiam és ezt vagy azt csinálod, inkább megkérdeztem tőle, „Baj
van?”. És ez az egész olyan szép volt!
